Забезпечення шкіл міста сучасними інформаційними брошурами та плакатми з домедичної допомоги Брав участь

Доданий
20.05.2019
Номер
10
Охорона здоров'я

В школі навчають як правильно чистити зуби, але не навчають основам домедичної допомоги. Хоча щороку в Україні через зовнішні причини (ДТП, отруєння, утоплення і т.ін.) гинуть близько 40 тисяч людей, третина з них - діти.
Згідно висновків ВООЗ - кожного п’ятого з кількості загиблих на місці події можна було врятувати у разі своєчасно і правильно наданої першої медичної допомоги.

Автор проєкту
Бюджет
230 000 грн
Розрахунок бюджету

Опис

Опис проекту

Метою проекту є забезпечення закладів середньої загальної освіти (шкіл) м. Рівного сучасними за наповненням (на основі сучасних протоколів), якісними, ілюстрованими інформаційними брошурами та наочними матеріалами (плакатами) з домедичної допомоги.
Законодавство України зобов’язує громадян вміти надавати домедичну допомогу. Зокрема, статтею 21 «Кодексу цивільного захисту України», статтею 18 Закону України «Про охорону праці», статтею 10 Закону України «Основи законодавства України про охорону здоров’я», статтею 121 Закону України «Про екстрену медичну допомогу», наказом Міністерства охорони здоров’я України від 16.06.2014 № 398 «Про затвердження порядків надання домедичної допомоги особам при невідкладних станах» регламентуються екстрені дії та організаційні заходи, спрямовані на порятунок та збереження життя людини у невідкладному стані, мінімізацію наслідків впливу такого стану на її здоров’я.
Кожна брошура складається з двох розділів - основного та додаткового і базуються на сучасних Європейських протоколах, що широко запроваджуються в Україні, з акцентуванням уваги на ключових їх моментах. Брошури містять багато наочних ілюстрацій та графічних алгоритмів. Інформація чітко систематизована, структурована, легка та цікава для сприйняття і запам'ятовування.
Перша брошура присвячена власне основам базової підтримки життя («Basic Life Support» - BLS) та допомозі при основних патологічних станах, що можуть загрожувати життю чи здоров'ю, основам медичного сортування (виділення з групи постраждалих тих, хто потребує допомоги в першу чергу).
ОСНОВНИЙ РОЗДІЛ:
1. Алгоритм дій (коротка характеристика кожного пункту).
2. Оцінка місця події.
3. Оцінка стану свідомості та життєвих функцій постраждалого.
4. Критичні кровотечі : визначення, ознаки, методи зупинки.
5. Запит на допомогу.
6. Серцево-легенева реанімація (СЛР).
7. Особливості проведення СЛР з використанням автоматичного зовнішнього дефібри-лятора (АЗД).
8. Контроль та відновлення прохідності верхніх дихальних шляхів (ВДШ).
9. Пневмоторакс: види, ознаки, об'єм допомоги.
10. Захист постраждалого.
ДОДАТКОВИЙ РОЗДІЛ:
1. Судомний напад.
2. Інфаркт: ознаки, об'єм допомоги.
3. Інсульт: ознаки, об'єм допомоги.
4. Носові кровотечі.
5. Термічна травма: опіки, відмороження.
6. Отруйні укуси: змії, павуки.
7. TRIAGE (медичне сортування).

Друга брошура присвячена допомозі при травмі («Advanced Trauma Life Support» - ATLS) та основних надзвичайних ситуаціях.
ОСНОВНИЙ РОЗДІЛ:
1. Вторинний огляд постраждалого.
2. Травми голови.
3. Травми шиї.
4. Травми ключиць.
5. Травми грудної клітки.
6. Травми живота.
7. Травми тазу.
8. Травми кінцівок.
9. SAMPLE.
ДОДАТКОВИЙ РОЗДІЛ:
1. ДТП.
2. Падіння з висоти.
3. Утоплення.
4. Ураження електричним струмом.
Технічні характеристики брошур:
● Повноколірний друк.
● Якісний папір.
● Сшивання за допомогою пружини.
● Розмір - А5.
● Кількість сторінок - 34 та 38 відповідно.
Плакати є квінтесенцією та візуалізацією посібників.
Технічні характеристики плакатів:
● Повноколірний друк.
● Якісний папір + ламінування.
● Розмір - А0.
● Кількість аркушів - 2 та 3 відповідно.

Колектив авторів є практикуючими лікарями вищої та першої кваліфікацій-них категорій з великим досвідом та одночасно сертифікованими (міжнародні та національні сертифікати) інструкторами громадської організації «Білі берети - Рівне» з домедичної допомоги і тактичної медицини, які протягом чотирьох років на волонтерських засадах навчали вказаним знанням та навичкам військово-службовців, прикордонників, працівників СБУ та поліції, добровольців, інші підрозділи, як на полігонах країни так і в зоні проведення АТО. Протягом останніх двох років приділяють максимум уваги навчанню цивільних осіб, проводячи курси, в тому числі, і в школах.
● Юрій Тарасюк - судинний хірург, сертифікований інструктор, голова ГО «Білі берети - Рівне».
● Анастасія Козляковська - анестезіолог, сертифікований інструктор ГО «Білі берети - Рівне».
● Богдан Маслій - серцево-судинний хірург, сертифікований інструктор ГО «Білі берети - Рівне».
● Тетяна Тарасюк - акушер-гінеколог, сертифікований інструктор ГО «Білі берети - Рівне».
● Роман Тарасюк - студент Тернопільського НМУ ім. І.Я. Горбачевського, сертифікований інструктор ГО «Білі берети - Рівне».
Рецензентами брошур є Президент Асоціації парамедиків Литви Rytis Malasauskas та асистент кафедри медицини катастроф і військової медицини ДВНЗ «Тернопільський національний державний медичний університет імені І.Я. Горбачевського МОЗ України», лікар - хірург Віктор Шацький.
Допомога постраждалим ділиться на два етапи: домедична і медична. Медична - є прирогативою фахівців, потребує спеціальних навичок та обладнання. А от домедична повинна надаватися будь-якою особою, яка опинилася на місці події. Для цього не потрібно були лікарем, просто потрібно мати певні знання та навички, які дозволять постраждалому вижити до приїзду фахівців.
«Настане такий день (можливо, швидше, ніж Ти думаєш), коли саме Ти триматимеш в своїх руках людське життя ... І від того, що Ти зробиш, залежатиме життя багатьох осіб - постраждалого, його родини, свідків події ... Можливо, навіть, Твоє ...»
Такі навчання є нормою для усіх країн Європи та США (https://lifeliveit.redcross.org.uk/?fbclid=IwAR3DrW01RX4T0n3tmamnhW_0wsN7dRUkG5ICwR9jXtVG1qVELe0-yVOmQwc , http://www.sja.org.uk/sja/schools/a-z-of-all-first-aid-modules.aspx?fbclid=IwAR2eJzhPCPMRC3wy80byCv23KV9bVXxf117PT_EvlxeJHndIi6sc6g9gnUw).
Отримані знання дозволять, у випадку необхідності, виконати невідкладні дії, спрямовані на врятування та збереження життя постраждалого (их) в наслідок травми (стану), що загрожує життю та мінімізацію наслідків впливу такого стану на її здоров’я.

Місце реалізації завдання:
Заклади середньої загальної освіти (школи) м. Рівного, а саме (за даними сайту osvita.ua):
1. Школа № 1, м.Рівне, Литовська, 11
2. Рівненський НВК№ 1, м.Рівне, Княгині Ольги, 25
3. НВК № 2 «Школа-Ліцей», м.Рівне, 24 Серпня, 2
4. Рівненська ЗОШ № 3, м.Рівне, Маяковського, 13
5. Школа № 4, м.Рівне, Жуковського, 30
6. Школа № 5, м.Рівне, Чернишевського, 20
7. Школа № 6, м.Рівне, Олени Пчілки, 9
8. Школа № 8, м.Рівне, Князя Острозького, 20
9. ЗОШ № 9, м.Рівне, Марка Вовчка, 29а
10. Школа № 10, м.Рівне, Видумка, 26
11. Школа № 11, м.Рівне, Д. Галицького, 14а
12. НВК № 12, м.Рівне, Грушевського, 81
13. Школа № 13, м.Рівне, Гагаріна, 53
14. НВК № 14, м.Рівне, Боженова, 59
15. Школа № 15, м.Рівне, Пушкіна, 17
16. ЗОШ № 16, м.Рівне, Чорновола, 101
17. Рівненський НВК «ЗОШ» № 17, м.Рівне, Тиннівська, 82
18. Школа № 18, м.Рівне, Карпинського, 15а
19. НВК 19, м.Рівне, Макарова, 48
20. Школа № 20, м.Рівне, О. Теліги, 27А
21. ЗОШ № 22, м.Рівне, Князя Романа, 14-А
22. Рівненська ЗОШ № 23, м.Рівне, Вербова, 42
23. Школа № 24, м.Рівне, Струтинської, 15
24. Рівненська ЗОШ № 25, м.Рівне, Євгена Коновальця, 17
25. НВК № 26, м.Рівне, Павліченка, 24
26. Школа № 27, м.Рівне, Дубенська, 133
27. ЗОШ № 28, м.Рівне, Євгена Коновальця, 19
28. НВК № 37, м.Рівне, Й. Драганчука, 12
29. РНРЦ «Особлива дитина», м.Рівне, 6-Та Гвардійська, 3
30. НВК «Колегіум», м.Рівне, Шевченко, 103
31. ПМЛ «Елітар», м.Рівне, М.Струтинської, 9а
32. РЕПЛ, м.Рівне, Струтинська, 7А
33. Рівненська гімназія «Гармонія», м.Рівне, Олеко Дундича, 26
34. Рівненська гуманітарна гімназія, м.Рівне, С.Ковалевської, 17
35. Рівненська спеціалізована школа «Центр надії», м.Рівне, Остафова, 5
36. Рівненська українська гімназія, м.Рівне, 24 Серпня, 2
37. Рівненський обласний ліцей, м.Рівне, Котляревського, 1
38. Рівненський обласний навчально-реабілітаціний цент, м.Рівне, О.Олеся, 16
39. РКГ «Престиж», м.Рівне, Данила Галицького, 15

Обгрунтування бенефіціарів проекту

Даними матеріалами (брошурами та плакатами) можуть користуватися вчителі усіх шкіл міста, класні керівники, організатори позакласної роботи для підготовки до занять, проведення виховних годин, різноманітних масових заходів (активні ігри, змагання, походи, подорожі і т. ін.).
30 травня Верховна Рада України ухвалила у першому читанні урядовий проект закону «Про повну загальну середню освіту». Документ, між іншим, визначає, що всі вчителі пройдуть курси підготовки з домедичної допомоги. Навчання вчителів основам домедичної допомоги є надзвичайно важливим, як з точки зору безпосередньо надання допомоги на місці події (школі, літньому таборі, під час екскурсій тощо) так і з точки зору поширення даних знань серед широкого загалу населення та прищеплення розуміння їх важливості з раннього віку.
Також, опосередковано інформація про домедичну допомогу - її важливість, алгоритм надання поширюватиметься в суспільстві шляхом розповідей учнів батькам, друзям, тощо.
Брошури будуть доступні в шкільній бібліотеці. Плакати розташовуватимуться в холі чи фойє, медичному пункті, інформаційних куточках навчального закладу.

Інформація щодо очікуваних результатів у реалізації проекту

Очікуваний результат від реалізації проекту: чим більше мешканців нашого міста буде володіти необхідними знаннями з домедичної допомоги - тим більше життів буде врятовано!
Згідно висновків експертної групи ВООЗ - кожного п’ятого з кількості загиблих на місці події можна було врятувати у разі своєчасно і правильно наданої домедичної допомоги.
В Україні середній показник смертності від надзвичайних ситуацій становить 130-135 осіб на 100 тис. населення. Для міста Рівне - це ≈1500 осіб на рік (кількість населення м. Рівного на 01 березня 2019 року, відповідно даним головного управління статистики у Рівненській області, становить 1 156 461 особа (http://rv.ukrstat.gov.ua/ )). Це перевищує відповідні показники в країнах Європи в 20 разів. При цьому близько 24% постраждалих помирають у лікарнях, а 76% - на догоспітальному етапі. За аналогічними показником у розвинутих державах світу 72% постраждалих помирає саме в лікарні, і тільки 28% на догоспітальному етапі. За оцінкою медичних фахівців, в Україні із 100 осіб, які померли на догоспітальному етапі, 20% летальних випадків пов'язані з отриманням травм, несумісних з життям, а інші 80% випадків – з недостатньою системою організації надання медичної допомоги постраждалим безпосередньо на місці події та неефективністю здійснення заходів з медичної евакуації постраждалих до лікувальних закладів, тому надзвичайно актуальною є проблема своєчасності надання невідкладної домедичної допомоги (Організаційно-методичні аспекти навчання навичкам надання домедичної допомоги немедиків - працівників сфери цивільного захисту / Волянський П.Б., Долгий М.Л., Терент’єва А.В. // Мат. Міжнар. наук.-практ. конф. «Надзвичайні ситуації: безпека та захист» (9-10 жовт. 2014 р.). - Черкаси, 2014. - 115-118).
Першочерговим завданням для вирішення зазначеної проблеми є забезпечення якомога раннього початку надання домедичної допомоги постраждалим. Сучасною медичною наукою визначено концепцію так званої «золотої години», астрономічна година (60 хв.) з моменту отримання травми або ушкодження, протягом якого має бути надано максимальний обсяг медичної допомоги постраждалому з метою порятунку його життя та здоров’я (Медичний захист за умов надзвичайних ситуацій / Гур'єв С.О., Волянський П.Б., Скидан М.А. та ін. - К.: УНДІЦЗ, УНПЦ ЕМД та МК МОЗ України, 2012. - 230 с.).
Тобто, йдеться про необхідність забезпечення якнайшвидшого початку надання домедичної допомоги безпосередньо на місці події але дотримуючись всіх протоколів з надання домедичної допомоги потерпілому. Досвід найбільш розвинених країн світу свідчить про те, що для досягнення цього недостатньо сил і засобів державної системи охорони здоров'я. Для забезпечення своєчасності невідкладної домедичної допомоги в усіх цивілізованих країнах світу широкого застосування набула практика залучення до вирішення зазначеної проблеми населення шляхом запровадження навчання навичкам надання домедичної допомоги.

Фотографії

Експертна оцінка