Опис
Опис проекту
1. Обґрунтування важливості розуміння Прав Людини
Права людини - це те, що сучасний світ визнає найвищою цінністю та орієнтиром будь-якої правової та політичної діяльності. Кожна людина, яка приходить у цей світ – унікальна та від народження володіє власною людською гідністю і певним набором невід’ємних прав. Держава та міжнародна спільнота зобов’язуються поважати і захищати ці права. Однак люди, які не знають своїх прав – навряд чи зможуть навіть розпізнати їх порушення, не кажучи вже про реальні дії на захист порушених прав чи, - тим більше – попередження таких порушень.
Нещодавнє загальнонаціональне дослідження [http://www.ua.undp.org/content/dam/ukraine/docs/DG/Ombudsman's%20project/HumanRightsUa.pdf] показало, що більшість українців мають неповне та розмите розуміння прав людини, плутають порушення приватних цивільних прав із порушеннями у сфері прав людини, не задумуються над тим, що вимагати захисту прав людини вони можуть саме у держави, а не у перевізника, чи роботодавця, сусіда тощо.
Невміння захистити свої права призводить як до окремих, так і до системних порушень прав людини. Часто такі порушення супроводжуються насильством та посилюють його: порушення права на життя, на свободу від жорстокого поводження, грубі втручання у приватне життя особи, дискримінація та ворожнеча між представниками різних груп населення. І це далеко не вичерпний перелік.
Світові практики свідчать про те, що у спільнотах, мешканці які обізнані із правами людини – загалом вищий рівень усіх сфер життя – від економічної, до культурної. В таких суспільствах особа має значно більший простір та можливості для індивідуального розвитку, втілення власних ідей, зрештою – гідного існування, на яке людина має право від народження.
Усвідомлюючи фундаментальність прав людини, в Україні у 2015 році прийнято Національну стратегію у сфері прав людини [http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/501/2015] з прав людини та План дій з її виконання [http://www.kmu.gov.ua/control/uk/cardnpd?docid=248740679].
Завдання, викладені у цих документах значною мірою стосуються і органів місцевого самоврядування, а громада може і повинна сприяти їх виконанню. Таким чином, освіта у сфері прав людини є безперечно одним із пріоритетних напрямків розвитку як нашого міста, так і держави в цілому.
2. Обґрунтування актуальності застосування альтернативних підходів у розумінні Прав Людини
В сучасному інформаційному суспільстві людям стає досить складно сприймати та засвоювати нову інформацію з традиційних джерел – книг, блогів, лекцій тощо. Арт-підхід у вивченні Прав Людини дозволяє працювати із рівнем відчуттів, а отже - максимально занурювати учасника у певну тематику. Оскільки права людини – це перш за все, про нас та наші життєві історії, про суспільство та державу, в яких ми живемо – важливо, щоб людина могла внутрішньо пережити змодельовану ситуацію. Техніка сучасного танцю поєднана із автентичним живим супроводом та іншими мистецькими практиками створює атмосферу чуттєво-естетичного простору, в якому кожен індивідуально може відшукати близькі їй або йому акценти. Мистецтво, наповнене змістом Прав Людини та поєднане із інтерактивним навчанням – це прогресивний інноваційний інструмент підвищення правової культури та свідомості людей.
3. Мета проекту “Мистецькі практики Прав Людини” спрямована на привернення уваги мешканців та гостей міста Рівного до гострих питань Прав Людини, шляхом формування толерантного ставлення до представників вразливих груп населення та посилення їх видимості в суспільстві.
Реалізація проекту
Досягнення мети проекту передбачає реалізацію кількох завдань, кожне з яких має власну проектну ціль.
Період реалізації проекту: квітень-червень 2018 року (3 місяці)
І. Конкретизація тематики, цільової групи (конкретної групи з числа вразливих верств населення) та сценарію проекту.
Дане завдання буде реалізоване на підготовчому етапі проекту і передбачає спільну роботу експертів (тренерів) проекту впродовж трьох днів, консультування із відповідними службами та установами міста, режисерування лабораторії та сценарію фінального перформансу. Результатами цього етапу має стати:
1. Визначення конкретного кола питань, які будуть лейтмотивом лабораторії та фінального перформансу;
2. Визначення дат проведення лабораторії та презентації перформансу
3. Визначення конкретної цільової групи з числа представників вразливих верств мешканців міста (н-ад, колишні ув’язнені, діти-сироти або діти, позбавлені батьківського піклування, люди, які страждали на наркоманію, алкоголізм або інші хвороби, представники різних меншин тощо)
4. Визначення кількості та підбір (механізм підбору) учасників
5. Визначення сценарію перформансу
6. Узгодження змістового та технічного наповнення лабораторії, складання плану її проведення
ІІ. Спільне навчання дітей та інших учасників проекту, включаючи представників вразливих груп з числа мешканців міста Рівного, правам людини.
Цей етап є основною складовою проекту і передбачає проведення експериментальної лабораторії впродовж 10 днів.
Лабораторія розпочнеться приблизно у місячний строк після завершення підготовчого етапу. За цей час буде остаточно відібрано учасників, будуть узгоджені розклад занять, досягнуто інших домовленостей, необхідних для реалізації запланованих заходів проекту.
Орієнтовна тривалість кожного дня лабораторії орієнтовно - 6 годин (з перервою на обід).
На початку лабораторії учасники візьмуть участь у базовому тренінгу з Прав Людини, який дасть змогу сформувати загальне розуміння концепції прав людини, їх принципів, механізму реалізації.
Формат лабораторії
основні заняття: воркшопи із хореографії, із живим музичним супроводом та застосуванням інших мистецьких практик; Результатом лабораторії буде постановка перформансу, який розкриватиме обрану тематику.
додаткові заходи: інтерактивні заняття з обраних питань прав людини (не менше 4-ьох); акції та флешмоби, які передбачатимуть інтервенцію у міський простір
ІІІ. Презентація перформансу
Відкрита презентація на одній зі сцен міста результату експериментальної лабораторії – мистецького перформансу.
Очікується, що популяризація мистецьких перформансів, учасниками яких будуть представники вразливих груп населення, сприятиме зниженню рівня ксенофобних настроїв з боку інших мешканців міста щодо них та розвиватиме толерантні взаємовідносини.
Склад експертів (тренерів) проекту та вимоги до них:
Передбачається, що не менше половини експертів будуть “домашніми” – тобто ті, хто працює в м. Рівному та частина – зовнішні. Даний критерій проекту спрямований на встановлення міжкультурних зв’язків, обміну досвідом та генерування креативних ідей для втілення їх у майбутньому. В кошторисі проекту витрати на реалізацію проекту прописані для 4-ьох “домашніх” та 3-ьох зовнішніх експертів.
Хореографи/балетмейсетри, які працюють у напрямку контемпорарі танцю (2)
Хореограф-постановник, який має досвід роботи із представниками вразливих верств населення (1-2)
Музиканти (1-2)
Митці в альтернативних мистецьких практиках (художні, перформативні тощо) (1-2)
Експерт з прав людини (1-2)
Костюмер (1)
Дизайнер світла (1)
Кожен із експертів повинен мати досвід роботи у зазначеному напрямку. Такий досвід може бути підтверджений відповідними сертифікатами, дипломами, відео із прикладами постановок або робіт тощо. Важливо, щоб мистецькі практики, які будуть поєднані у лабораторії – були техніками контемпорарі, тобто – сучасного мистецтва.
Проект також буде супроводжуватися інформаційною кампанією, спрямованою на інформування населення про концепцію проекту, активного залучення більшої кількості мешканців та гостей міста до його заходів, привернення уваги до обраної тематики прав людини та поглиблення праворозуміння у цьому напрямку.
Обгрунтування бенефіціарів проекту
1. Бенефіціарами проекту, в першу чергу, стануть представники обраної категорії вразливих груп населення (н-ад, колишні ув’язнені, діти-сироти або діти, позбавлені батьківського піклування, люди, які страждали на наркоманію, алкоголізм або інші хвороби, представники різних меншин тощо). Реалізація проекту сприятиме їхній соціалізації, розширенню знань про власні права та способи їх захисту, а також набуттю досвіду сучасних мистецьких практик та навиків самопрезентації.
2. Також бенефіціарами проекту стануть інші учасники лабораторії, яким проект також дасть змогу поспілкуватися із представниками вразливих груп населення та дізнатися про них більше; поглибити знання з прав людини та – звісно, здобути нові мистецькі практики та навики самопрезентації;
3. Зрештою, бенефіціарами проекту стане невизначене коло мешканців та гостей міста Рівного, які відвідають перформанс та інші заходи проекту, адже вони дадуть змогу зрозуміти та переосмислити окремі гострі питання Прав Людини, переглянути власні ставлення до певних членів суспільства та сформувати індивідуальні недискримінаційні установки.
Інформація щодо очікуваних результатів у реалізації проекту
1. 20-25 учасників лабораторії та перформансу пройдуть інтенсивне комплексне навчання, спрямоване на здобуття практичного досвіду в окремих питаннях прав людини та різноманітних технік сучасного мистецтва;
2. Розроблений сценарій експериментальної лабораторії та сучасного мистецького перформансу про Права Людини, який можна впроваджувати з іншими новими учасниками, в тому числі й у інших містах. Тож даний громадський проект може бути вдалим прикладом корисної активності громади;
3. Створення якісного сучасного мистецького перформансу про Права Людини, який можна презентувати широкій аудиторії, в тому числі і на постійній основі;
4. Привернення уваги мешканців міста Рівного та поглиблення їхнього праворозуміння щодо певного кола гострих питань у сфері Прав Людини;
5. Об’єднання зусиль та мережування представників мистецької спільноти.