• Подання
    Подання
  • До закінчення залишилось
    Розгляд і доопрацювання
    Розгляд і доопрацювання
  • Голосування
    Голосування
  • Оголошення переможців
    Оголошення переможців
  • Планування і реалiзацiя
    Планування і реалiзацiя

"Музей на колесах". Реставрація найстарішого пасажирського тролейбуса України На розгляді

Доданий
29.05.2021
Номер
99
Культура

Створення у Рівному нового мобільного атракційного простору "Музей на колесах: рівненська Машина Часу" на базі наявного на балансі КП "Рівнеелектроавтотранс" РМР пасажирського тролейбуса Шкода-9Тр №001 1974 року випуску, котрий є найстарішим діючим пасажирським тролейбусом України та підлягає реставрації до стану, максимально наближеного до заводського.

Автор проєкту
Антон
Антон Бриних
Бюджет
1 000 000 грн
Розрахунок бюджету

Опис

Опис проєкту

Мета проєкту:
1. Збереження історичної спадщини Рівного.
2. Створення якісного нового, унікального та ексклюзивного туристичного об'єкту.
3. Пропаганда культури міського способу життя серед рівнян.
4. Підвищення туристичної привабливості Рівного серед гостей міста.
5. Популяризація громадського транспорту як визначального інструменту міської мобільності.

Проєкт передбачає реставрацію до стану, наближеного до заводського оригіналу, тролейбуса моделі Шкода-9Тр №001, що знаходиться на балансі КП "Рівнеелектроавтотранс" РМР та станом на травень 2021 року є найстарішим діючим пасажирським тролейбусом України. Для Рівного ця машина являє собою історичну цінність, оскільки саме вона відкривала тролейбусний рух у місті 24 грудня 1974 року.

Тролейбуси моделі "Шкода-9Тр" випускалися протягом 20 років (1962-1982) на заводі у місті Остров-над-Огржі (колишня Чехословаччина). Ця модель є знаковою у світовому тролейбусобудуванні та експлуатувалася у багатьох країнах світу (країни колишнього СРСР, Чехія, Польща, Словаччина, Болгарія, Німеччина, Норвегія, Індія, Афганістан). Всього було випущено понад 7000 машин, до сьогодення у світі збереглося декілька десятків у якості музейних, екскурсійних та службових тролейбусів. Єдиним містом, де вони досі перебувають в пасажирській експлуатації, лишилося Рівне.

За час роботи рівненського тролейбуса у місті працювало 118 таких машин: у 1974-1982 роках вони надходили з заводу, а у 1996-1997 - вживаними, з міст Чехії. На травень 2021 року їх лишилося 9: 8 пасажирських та 1 службовий, переобладнаний у технічну допомогу. Сім пасажирських тролейбусів працюють на лінії, а один - №001 - збережено як "історичний експонат", на лінії не працює та використовується у якості навчального та екскурсійного. Саме про його реставрацію йдеться у проєкті.

Тролейбус не працює з пасажирами регулярно приблизно з 2016 року, давно потребує капітального ремонту. Через значний обсяг поточних ремонтів лінійних тролейбусів, що є основним пріоритетом роботи КП "РЕАТ", та брак фінансування саме на збереження №001 як історичного об'єкту, у підприємства досі не склалося нагоди його відремонтувати. Однак для "ретро-експоната" простого капітального ремонту недостатньо, оскільки у такому випадку важливу роль грає автентичність: необхідно буде вирішувати питання з оригінальними запчастинами, доступом до оригінальної технічної документації, залучати спеціалістів з Чехії.

У процесі реставрації салон тролейбуса передбачається дещо переобладнати:
- збільшити кількість місць для сидіння;
- обладнати виставкові стенди;
- обладнати мультимедійний інформаційний екран

Як додаткова опція, можливе придбання або виготовлення на замовлення зовнішнього дизель-генератора електроенергії (причеп), щоб збільшити мобільність тролейбуса. Завдяки дизель-генератору він зможе пересуватися без контактної мережі, під'їжджати до краєзнавчого музею та інших культурно-історичних об'єктів Рівного.

Після реставрації тролейбус стане пересувним музейним пунктом: на змонтованих стендах можна буде демонструвати тематичні експонати, на екрані демонструвати фільми та проводити презентації. Тролейбус працюватиме на спеціально розробленому маршруті або на замовлення. Таким чином, будь-який рівнянин зможе ознайомитися з історією рідного міста не тільки відвідавши, наприклад, краєзнавчий музей, але й у процесі захоплюючої екскурсії. Окрім рівнян, така атракція безсумівно буде цікава для гостей міста.
Особливою цільовою аудиторією проєкту є іноземні туристи. Вони у попередні роки досить часто орендували цей та інші тролейбуси для приватних поїздок містом та фотосесій, отже є сподівання, що після завершення карантину їхні візити до Рівного відновляться.

Абсолютних аналогів такого проєкту немає ні в Україні, ні за кордоном. Варіанти збереження історичних тролейбусів є, але повноцінно не відтворюють концепцію "музейного тролейбуса". Приклади:
- "Ретро-тролейбуси" у містах Чехії, Словаччини, Польщі, Литви, Німеччини (Брно, Острава, Пльзень, Пардубіце, Братислава, Вільнюс, Ґдиня, Еберсвальде та ін.) - відновлені до практично заводського стану, салон - як у звичайного пасажирського тролейбуса. Виїжджають на свята, працюють на "історичних" маршрутах або на замовлення.
- Відновлений тролейбус Шкода-9Тр №208 у Чернівцях - міг би бути цікавим туристичним об'єктом, якби йому забезпечили належну "розкрутку". На жаль, ним ніхто не спеціально опікується, тому більшу частину часу тролейбус служить "розвозкою" для працівників депо.
- "Ретро-тролейбус" ЗіУ-5 у Вінниці - не є оригінальним представником цієї моделі, а фактично - реплікою з використанням оригінальних запчастин.
- "Тролейбуси-кафе" Шкода-9Тр у Каунасі та Сімферополі.
- Наявні тролейбуси МТБ-82Д та Шкода-8Тр у Києві - на жаль, не ходові та теж потребують реставрації.

Обґрунтування бенефіціарів проєкту

1. Рівняни, які цікавляться історією рідного міста та прагнуть нових знань та емоцій.
2. Школярі та студенти (уроки історії, екскурсії на тему "пізнай рідний край")
3. Гості Рівного, у тому числі - іноземні.

Інформація щодо очікуваних результатів у реалізації проєкту

Унікальність проєкту, помножена на гідний рівень піару, піднесе Рівне на вищий щабель туристичної привабливості для приїжджих, а що стосується самих рівнян - наявність музейного тролейбуса пропагуватиме серед них парадигму про те, що місто - це є єдиний організм, а громадський транспорт - система, котра забезпечує життєдіяльність цього організму, котра є чітко працюючою та невід'ємною. Таким чином буде популяризуватися культура міського способу життя, зростати рівень локального патріотизму.

Співавтор проєкту

Бриних Антон В'ячеславович

Фотографії